Adventure-fødselsdag

Share on email
Share on linkedin

Atypisk fødselsdagsfest

I slutningen af juni måned fyldte jeg 25 år, og normalt plejer jeg ikke at gøre noget vildt ud af min fødselsdag udover at tage ud og spise. Men i år skulle jeg altså prøve at gøre noget mere ud af det. Som det er typisk mig så skulle det ikke foregå på den typiske måde med en stor fødselsdagsfest og alkohol i stedet skulle det være noget som var lidt mere i min ånd.  Derfor inviterede jeg 7 piger med på adventuretur i Silkeborg.

Planlægningen af turen gik okay nemt, da jeg efterhånden er nogenlunde bekendt med terrænet mellem Silkeborg og Ry, også er jeg bare vild med omgivelserne der alt fra søerne, skovene og Himmelbjerget, og lige netop alt dette ville jeg gerne vise pigerne.

Dag 1

Trailløb fra Silkeborg til Himmelbjerget- 20 km

Planen blev at vi skulle mødes i Silkeborg og aflægge vores oppakning, som så senere vil blive kørt ud til os. Vi skulle nemlig starte med 20 km trailløb fra Silkeborg centrum og helt til toppen af Himmelbjerget. Nogle af pigerne havde aldrig rigtig prøvet trailløb før, så jeg vidste det ville blive en udfordring, men jeg havde sat god tid af til det, også vidste jeg at vi nok skulle få hinanden igennem det. Trailløbet gik smertefrit og vejret var med os. Flere gange tog vi os til at stoppe op og nyde de smukke udsigter i Silkeborg.

Vandring fra Himmelbjerget til Ry – 6,5 km

Efter godt og vel 2,5 time ramte vi toppen af Himmelbjerget. Her tog vi os en længere pause hvor vi fik taget billeder på toppen, drak en kold sodavand og fyldt vand op. Jeg havde arrangeret, at vores oppakning blev kørt ud til os på Himmelbjerget. Herfra skulle vi nemlig vandre de sidste 6,5 km til Ry. Humøret var højt på vandreturen og alle glædede mig til at nå frem til teltpladsen, hvor vi skulle overnatte.

Lejrplads i Ry

Efter mange timer på benene ramte vi til aftentid lejrpladsen i Ry. Jeg havde tidligere været ude og tjekke pladsen for at se forholdene, og ellers kan man online finde oplysninger om diverse telt- og shelterpladser. Her er det også muligt at se om der toilet- og badefaciliteter på pladsen. Jeg synes, at vi havde fortjent pizza, så mens vi ventede på udbringning havde jeg planlagt en lille teamopgave ved at vi selv kunne lave en bivuak, som vi alle kunne lægge under. Vi lavede bivuakken af nogle pressinger, pløkke og baduner, og vi var alle enige om at den blev ret god. Resten af aften bestod af ren hygge og afslapning, hvor vi badede i søen, lavede bål og tøsesnakkede om alt mellem himmel og jord.

Dag 2

Kano fra Ry til de små fisk- 14 km

Dagen efter stod vi op, fik rundstykker og frugt til morgenmad og pakkede sammen. Fra Ry havn havde jeg planlagt, at vi skulle prøve noget nyt som udfordrede mere eller mindre os alle sammen. Jeg havde bestilt 3 kanoer, og vi havde nu 14 km roning foran os. Jeg anede intet om hvor længe det vil tage at ro 14 km, men jeg googlede mig til at man skal gå ud fra at ro cirka 4-5 km i timen inklusive pauser. Roningen var en udfordring for vores små løberarme, som også skulle arbejde lidt ekstra på grund af modvind og regnvejr. Men med en portion vilje og godt humør gik det ganske godt, og det virkede faktisk til at alle synes kanoturen var en succes.

Vandring de små fisk til Silkeborg centrum – 4,5 km

Efter at have hevet kanoerne på land, hvor de efterfølgende ville blive hentet af udlejningsselskabet, tog vi igen oppakningen på ryggen og havde nu en kort vandring på 4,5 km fra tilbage til Silkeborg. Det var godt over middagstid, og jeg havde lovet at der ventede grillmad hos mine forældre som var vores slutdestination. Derfor gik den sidste strækning også hurtigt og med høj motivation.

Det var slutningen på min 25 års adventure-tur, og jeg synes selv det var en stor succes og den helt rigtige måde for mig at fejre min fødselsdag, og det virkede også til at pigerne havde fået en god oplevelse som vil vare længere end hvis jeg havde holdt en fest. Nogle gange kan det virkelig godt betale sig at tænke lidt ud af boksen og gøre tingene anderledes. Oplevelser som disse varer længe.

Jeg håber min fødselsdagstur måske har inspireret dig til at tænke ud af boksen, planlægge en tur eller bare tage afsted hvad end det bare er en længere gåtur en dag eller over flere dage. Du behøver ikke en gang at skulle særlig langt væk. Der er mange fantastiske steder i Danmark, så det handler bare om at være kreativ. Find en rute og start planlægningen.

sofie

Smid en kommentar

Hvem er jeg?

Jeg er Sofie Kildahl, og jeg vild med at være aktiv, elsker at opsøge udfordringer og tage på eventyr. De bedste oplevelser har jeg fået ved at droppe bekymringerne og turde udfordre mig selv. Nu inviterer jeg dig med på mine ture og oplevelser. Så find den tur som passer dig her hvad end det er vandring, løb eller adventure. Første skridt mod sejr er at gøre tanke til handling. Så drop bekymringerne og det gør det alligevel.