Spiser du inden en tidlig løbetur og hvad spiser du?

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Dette er et spørgsmål, som jeg tit får, da jeg ofte løber afsted tidligt om morgen. Så med dette indlæg vil jeg dele lidt af mine erfaringer.

Jeg oplever, at det er meget forskelligt fra person til person hvad de foretrækker. Nogle føler de overhovedet ikke kan løbe, hvis de har mad i maven og andre føler det ubehageligt at løbe på helt tom mave. Nogle skal spise 1-3 timer før som det oftest anbefales, mens jeg har selv erfaret at jeg godt kan spise 30 min inden. Jeg vil med dette indlæg ikke gå så meget op i fordele ved at indtage et måltid inden, for det kan du læse en masse om på nettet og i diverse helsemagasiner. Men i forhold til præstation og restitution er reglen at det er en god ide med et måltid før og efter træning. Jeg synes dog, at det er vigtigere at du får en god oplevelse på din tur tidlig morgen, så du hverken føler du skal stoppe pga. af sult eller fordi din mave er blevet tricket, så du får ondt og skal på toilettet. Så heller gør hvad der fungerer bedst for dig, hvis du så ellers sørger for at spise og drikke nok over hele dagen.

Min egen erfaring

For mig er det lidt forskelligt hvad jeg gør, når jeg skal løbe tidlig morgen. Jeg kan godt løbe 10-20 km fra morgenstunden uden at have spist, men så har jeg også ofte spist godt aften forinden. Nogle gange vågner jeg og føler sult med det samme, også tager jeg måske noget at spise. Men jeg tror også meget foregår psykisk, for jeg har prøvet at ignorerer sulten, og når jeg så først er afsted i løbeskoene, så er den også forsvundet. Så det handler også om tilvænning. Jeg har selv vænnet mig til at drikke en kaffe, når jeg vågner også vente med at spise til efter løbeturen. Det foretrækker jeg faktisk, da jeg så føler at jeg kan spise en større portion morgenmad efter løbeturen samt bruge mere tid på at nyde den.

Hvad kan jeg spise, hvis jeg ikke ønsker et stort måltid?

Skal du ud på en længere tur, og er nervøs for du ikke kan løbe så langt uden mad så kan du eventuel tage en snack inden turen. Her vil jeg vælge en banan, en energi- eller proteinbar.

Der findes også de her små smoothieblandinger i diverse supermarkeder som faktisk er gode og nok egentlig tiltænkt til babyer, men de er gode fordi de ikke ligger ikke tungt i maven og er nemt at fordøje. Disse snacks er gode pre-måltider og slukker sulten samtidig med det er god energi uden at det på kaloriefronten svarer til et helt morgenmåltid, så du kan komme hjem efter turen og nyde en god portion morgenmad.

En anden ting som du kan gøre, er at tage noget med på løbeturen, så hvis du føler et hul i maven eller manglende energi. Her kan en lille müslibar være godt, og ellers vil jeg anbefale energi chews fra blandt andet Purepower. Energi chews er små vingummier der er nemme at have med i lommen og giver hurtig energi.

Chews fra Purepower https://www.purepower.dk/shop/9-energi-gel-amp-chews/253-purepower-chews-stk/
Energibar fra Purepower https://www.purepower.dk/shop/8-energibar/260-energy-snack-karamel-amp-peanut-stk/

Hvis jeg ikke skal løbe så tidlig op, men først skal afsted om formiddagen f.eks. når man skal til et løb som oftest starter mellem 09.00-11.00 så vil jeg spise et ordentligt morgenmåltid. Det kan være en portion skyr med müsli, bær og peatnutbutter eller protein-havregrød. Her skal det gerne være noget som mætter godt, da der er bedre tid til at nå at fordøje det.

Jeg håber, at dette måske kunne gøre dig lidt klogere på hvad du kan gøre om morgen, men husk nu at det er meget forskelligt hvad der fungerer for en, så det handler om at prøve sig frem og finde ud af hvad der fungerer for dig.

sofie

sofie

Smid en kommentar

Hvem er jeg?

Jeg er Sofie Kildahl, og jeg vild med at være aktiv, elsker at opsøge udfordringer og tage på eventyr. De bedste oplevelser har jeg fået ved at droppe bekymringerne og turde udfordre mig selv. Nu inviterer jeg dig med på mine ture og oplevelser. Så find den tur som passer dig her hvad end det er vandring, løb eller adventure. Første skridt mod sejr er at gøre tanke til handling. Så drop bekymringerne og det gør det alligevel.

Følg med

Tidligere indlæg